A távmunka előnyei és hátrányai

2017. november 12. - dallos.zoltan

zoltandallos_digital_nomad.jpg

 

Manapság divatos kifejezés a “digitális nomád”. Szerintem eddig is volt, régóta létezik, csak korábban távmunkának hívtuk. Kétség kívül, a technikai fejlődés lehetővé tette, hogy egy mobil internet és laptop segítségével bárhonnan dolgozzunk a világban.

Ez a fejlődés új szakmákat hozott létre az online világban, ha belegondolunk: 10 éve nem voltak social media managerek, PPC szakértők is csak elvétve, és az e-kereskedelem is még gyerek cipőben járt. Ma egyre több tevékenység költözik az internetre, a fizikai jelenlétet igénylő munkákat leszámítva szinte minden megoldható már távolról.

Nemrég mesélte egy kedves ismerősöm, hogy a vállalati policy-ben szó szerint benne van, hogy a home office nem támogatott, mert a cég nem akarja, hogy a kollégák a Balatonról, vagy esetleg a tengerpartról jelentkezzenek be… Ugyan miért ne?? ha elvégzik a kollégák a munkát, akkor ez miért baj? Miért akarjuk pórázon tartani a kollégákat? Azért, mert nem bízunk bennük...

A technika rohamosan fejlődik, de a cégek gondolkodása és hozzáállása sokkal lassabban változik. Ma már minden eszköz rendelkezésre áll, hogy az elvégzett munkát távolról is kontrolláljam (feladatkezelő applikációk, CRM, ERP rendszerek), és a kollégák aktivitását figyeljem. Miért gondolják a munkáltatók, hogy ha bent ül a kolléga 8 és fél órán keresztül akkor hatékonyabb lesz, mintha magának osztaná be az idejét, és a feladatot elvégzi az elvárásnak megfelelően? Nem beszélve arról, hogy a home office engedélyezésével jelentős megtakarítást érhet el a vállalkozás, hiszen az egyik legnagyobb költségtétel az irodai környezet fenntartása.

És ezzel megint vissza jutottunk a bizalom kérdéséhez. Ahogy a “Bizalom sebessége” című könyvben is szerepelt, ha bizalom van a rendszerben, akkor nő az eredményesség. Az emberek többsége becsületes, és ha kimutatom hogy bízom benne, és felelősséggel ruházom fel, akkor képesek szárnyalni. Kétség kívül, a távmunka nem való mindenkinek, mert kell hozzá egy erős önkontroll, önfegyelem, de ez is fejleszthető.

De ha indokolatlanul magas a kontroll a cégben, akkor az növeli a költségeket, felesleges riportokra, és meetingekre megy el az idő, romlik a morál, nő a fluktuáció, aminek köszönhetően nőnek a költségek a cégben.

Ha vállalkozást inditasz éppen és stratégiai tanácsra van szükséged, keress bizalommal:

http://zoltandallos.com/hu/consulting/

Random SHOW #06 - X. Fiatal Vállalkozók Hete, november 13-17.

 fivosz_fiatal_vallalkozok_hete.jpg

2017 november 13-17 között már tizedik alkalommal kerül megrendezésre a Fiatal Vállalkozók Hete, a FIVOSZ szervezésében Budapesten és 9 városban. Blaskovics Dáviddal, a FIVOSZ (Fiatal Vállalkozók Szövetsége) alelnökével beszélgettem, hogy miért is éri meg a FIVOSZ tagság, miben tud segíteni a szövetség a fiatal vállalkozóknak.

Budapesten 4 napon keresztül, 4 tematikus napra bontva kerül megrendezésre a jubileumi X. Fiatal Vállalkozók Hete, az első nap a Budapesti Vállalkozások napja, "sikerek és tanulságok” címmel, itt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával karöltve neves előadókkal várja a FIVOSZ a fiatal vállalkozókat, és a téma iránt érdeklődőket. Az előadók között lesz a FIVOSZ elnöke, dr. Kovács Patrik, Kasza Tibor, Szily Nóra is. Dávid szerint a FIVOSZ héten jellemzően a vendégek kb fele már vállakozik, a másik fele pedig keresi a lehetőségeket, inspirációt, üzleti ötleteket. A rendezvény a délutáni órákban kerül megrendezésre annak érdekében, hogy minél több fiatal vállalkozó és leendő vállalkozó tudjon részt venni, még akkor is, ha esetleg még alkalmazotti státuszban áll.

Keddi nap az üzletről és karrierről szól, itt fog előadni Béres Alexandra, Palásti József, Marosi László, a Meló-Diák elnöke valamint Lakatos Gergely a Panyolai Pálinkák vezetője. Itt is lesz lehetőség az előadókkal személyesen is beszélgetni, véleményüket kikérni a vállalkozás indítás, fejlesztés témakörében. A FIVOSZ az induló vállalkozásoknak üzleti tervezésben is segít, aminek köszönhetően az első pár év sikerességi rátája jóval magasabb az átlagnál, 3 évvel később a FIVOSZ által mentorált cégek 90%-a még mindig működik, ami jellemzően ennek pont az ellenkezője a normál piaci példa. A FIVOSZ tagság 8 óra konzultációt is tartalmaz üzleti tervezés, marketing, logisztika, jog és adózási kérdésekben, ami nagy mértékben hozzájárul egy fiatal vállalkozó kezdeti lépéseihez.

Üzlet, fejlődés, közösség - A FIVOSZ jelmondata és fő értékei, a tagok együtt fejlődnek, barátságot kötnek, és egy élmény közösséget biztosít a tagok számára. A FIVOSZ fő célcsoportja a 18-40 közötti vállalkozók, induló vállalkozások. A Fiatal Vállalkozók Hetén a szerdai nap a Digitális Evolúcióról fog szólni, ahol neves előadók mellett én is elő fogok adni “önjáró vállalkozás” címmel 18:10-kor. A fő téma a rendszerek, folyamatok, automatizálás, kiszervezés, delegálás, csapatépítés, és a felelősség kérdése lesz, az elmúlt 1 év tapasztalatait fogom megosztani, ami eredményeképp sikerült nulláról 10 fősre fejleszteni a jelenlegi vállalkozásomat.

Az eseményre dijmentesen az alábbi linket lehet regisztrálni:
» http://fiatalvallalkozokhete.hu/

» http://zoltandallos.com/hu/
» http://randomshow.hu/

Ha úton vagy, és nem tudod nézni a videót, itt meg tudod hallgatni:

 

 

 

Napi VLOG, Heti VLOG, Podcast – mi micsoda??

BLOG, VLOG, Beauty vloggerek, Napi vloggerek, üzleti vloggerek, Youtuberek, stb… manapság sokat halljuk ezeket a szavakat, és kell is beszélni róla, mert a vlogolás már nem csak a tizenévesekről és a sminkelős csatornákról szól, hanem a tartalom marketing egyik alap pillérévé vált. Egyre több tehetséges vlogger van, youtube sztárok, akiket itthon is többszáz ezer ember követ, ami az aktív lakosság meghatarázó százaléka már.
 

Mit is jelent a BLOG/VLOG?

 
A blog egy könnyen kezelhető, bejegyzésekkel bővülő weboldal, az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alakká. A VLOG, pedig a video blog, vagy video log szavakból alakul, a blog videós megfelelője, rendszeresen heti, vagy napi rendszerességgel készített kisvideó, amit ma rendszerint Youtube-on vagy Facebook-on tesznek közzé.
 

Miért jó a napi VLOG?

 
Nemzetközi viszonylatban “későn”, de hazai viszonylatban még szerintem időben - idén év elején kezdett el foglalkoztatni a téma, hogy érdemes lenne a BLOG mellett egy VLOG csatornát is indítani a YouTube-on. Mindig is azt éreztem, hogy az íráshoz, blogoláshoz, meg kell erőltetnem magam, nem éreztem magaménak, de a video, a VLOG készítése sokkal egyszerűbb számomra. A korábbi vezetői pályafutásom során gyakran kellett prezentációkat készíteni, motiválni, inpirálni, vagy egyszerűen csak informálni a csapatomat. A vlog számomra nagyon hasonló, van egy történet, egy érzés, egy üzenet, amit át kell adni, a megfelelő formában szerkesztve és a VLOG-hoz passzoló zenei aláfestéssel.

 

Hosszas halogatás után végre rászántam magam, és 04.26-án a Malagai reptéren vettem fel az első VLOG epizódomat, ami olyan kis bénácska lett, de legalább megtettem az első lépést. Legtöbbünknek ez a legnehezebb, egy új dologba bele kezdeni, hiszen sosem lesz tökéletes, meg különben is mit fognak szólni hozzá az ismerőseim, mit “bohóckodok” ezzel?!? De ez nem csak a VLOG-ra igaz, hanem mindenre ami eltér a hétköznapitól, a megszokottól.
 

 

Hogy lehet jó zenét találni a VLOG, vagy Youtube videók alá?

 
Na ez egy kényes kérdés. A jogvédelem sokszor keresztül húzza a számításainkat. A jogtulajdonos ugyanis eldöntheti a YouTube-on, hogy milyen korlátozással él. A leglazább, amikor engedi korlátalanul felhasználni a zenét a VLOG alatt, viszont hirdetéseket jelenithet meg, ami után a bevételt a jogtulajdonos kapja. Ennél szigorúbb a következő szint, amikor bizonyos eszközökön korlátozza a megjelenítést, például mobilon nem játszható le a video - sajnos ebben már belefutottam 1-2 VLOG rész készítésekor. A legerősebb pedig, amikor bizonyos országokban, vagy pedig teljesen tiltják a zene használatát.

 

A facebookon kicsit másképp működik, bizonyos esetekben jóval szigorúbb a szűrő, és fel sem engedi tölteni. Én mostanában jellemzően kisebb, kevésbé ismert feltörekvő zeneszerzők számait használom a VLOG részekhez, akik a forrás megjelölésével engedélyezik a zene használatát. Én jellemzően a soundcloud-on keresek ehhez előadókat, és megkeresem őket egy személyes üzenettel, és kérek engedélyt a zene használatához.
 

Hol érdemes a VLOG-ot közzétenni?

 
A két fő csatona a VLOG, kisvideók terjesztésére a YouTube és a Facebook. A stratégiát aszerint kell meghatározni, hogy mi a témánk, és mi a célcsoportunk, akiknek a videók szólnak.

 

A Facebook-on közzétett Youtube videók egyre inkább hátra szorulnak, ezzel próbálja a Facebook a saját videós platformját helyzetbe hozni, ezen belül is a Facebook LIVE nagyon jó eléréseket tud produkálni. Viszont a YouTube pedig a Google csoporthoz tartozik, ezért egy Google keresés során ha jól fel van cimkézve a videónk, akkor jó eséllyel fogja a YouTube csatornát megtalálni.
 
Ha van ideje, energiája az embernek, akkor érdemes minden csatornán egyszerre tüzelni és kisérletezni, hogy hol mekkora elérést tud generálni.

Kik a példaképeim? Nemzetközi vlogger példák…

 
3 fajta mintát követek, 3 teljesen különböző személyiség, üzenet, és technika:

 

  • GaryVee - vállalkozó, üzletember, napi VLOG-ot készítenek róla, az üzleti tárgyalásairól és előadásairól. Mostanában ő lett a no1 kedvenc, mert olyan értékrendet képvisel a vezetésben, hosszú távú gondolkodásban, amivel tudok azonosulni (http://garyvaynerchuk.com/)
  • Casey Neistat - a vloggerek “istene” … jelenleg 8 millió követővel rendelkezik, 1,5 éven keresztül vezetett napi VLOG-ot, de megcsömörlött, igy most ritkábban, de még mindig folyamatosan készít YouTube videókat. Az egyik legkreatívabb minta, rengetegen követik és másolják a stilusát, zenéit, vágásait. (https://www.youtube.com/user/caseyneistat/)
  • Sam Kolder - fiatal srác, sok utazós videóval, tele látványos effektekkel (ami nekem már-már néha sok), és annál kevesebb beszéddel... (http://www.samkolder.com/)
 

a Napi VLOG szerepe az üzletben

 
Véleményem szerint egy ilyen “transzparens” életnek több előnye van mint hátránya. A kezdeni meghökkenés után hozzászokik a környezetünk, és már-már várják hogy mikor lesz következő rész. (köszönöm is Tibor barátomnak, aki mindig megkérdezi, hogy mikor lesz már következő rész - 1 hét inaktivitás után… :) ). A VLOG-nak óriási előnye, hogy az ember a saját médiáját építi, és ebből később számos módon lehet profitálni.

 

Túl vagyok az első 50 VLOG részen, ez volt a bemelegítés, most jön az igazi játék. Rengeteg mondani valóm van, és hamarosan még intenzívebb lesz a kommunikácóm. És hogy mit tanultam belőle? rengeteg új kapcsolatot hozott, megtanultam videót vágni, és sikerült ezáltal elérnem azt, hogy már egyáltalán nem zavar a kamera. Ezt a gyakorlatot az élet számos területén lehet később kamatoztatni…

San Francisco utcáin

Szinte órára pontosan 2 hete landoltunk Budapesten a 12 napos San Francisco-i körútról hazafelé jövet… Az Air Berlin szép lassan bezárja a boltot, de szerencsére minket azért még hazahozott. Az elmúlt két hét elég volt ahhoz, hogy rendszerezzük az emlékeket, gondolatokat, videókat, képeket… Készült összesen 13 videó, 80 percben, a hangulatot ennél jobban átadni nem igazán lehet: https://goo.gl/k9Zz5A

 

Ezért ez a poszt legyen inkább egy összefoglaló, valamint szóljon a videókból kimaradt történetekről… A történet valamikor augusztus végén kezdődik, egy kellemes késő nyári vasárnap délután. Éppen a másnapi munkákra készülök, próbálom átgondolni a következő heti teendőimet. Totális nyugalom van, a pulzusomat maximum az erős pörkölésü délutáni kávé billenthetné ki a nyugalmi állapotából. Majd jön a riasztás, kis piros ikon a Facebook felső sorában, értesítés új error-fare repülőjegyről, az Air Canada valamit nagyon elb.szott, ugyanis 20-25%-os árakon lehet repülőjegyeket foglalni…

 

Egyetlen olyan barátom van, akiről biztosan tudom, hogy egy ilyen helyzetben 10 percen belül tud dönteni… Telefon kicseng, és pár mp-en belül már vonalban vagyunk…
– hallod… ülsz?
– igen, miért?
 San Francisco, New York, és még csomo helyszin 50.000 Ft, odavissza…
– oké, menjünk :)

aircanada-wifi-1-764x512.jpg

Nagyjából ennyi volt a döntést meghozni, nem csalódtam Lóránt barátomban (www.kovacslorant.hu), ugyhogy 10 perccel később már le is foglaltuk a jegyünket Berlinből Torontón keresztül San Franciscoba, oda-vissza kevesebb, mint 200 USD-ért… Ezek az hibás árazású (un. error-fare) jegyeknek több oka is lehet a normál akciókon kivül, ebben az esetben az üzemanyag-felárat felejtették el felszámolni, és így a normál jegy árának kb 20%-ért tudtunk foglalni… Ilyen esetben mindig bizonytalan, hogy a légitársaság hogy dönt, ugyanis joga van ahhoz, hogy az aránytalanul nagy érték-eltérés miatt elutasítsa a foglalásokat, azonban ilyen esetekben többet bukna a hirnevük romlása miatt, ezért jellemzően be szokták nyelni a veszteséget… Ugyanezen akció keretén belül, ugyanennyiért fogunk utazni januárban Kubába is… bocsi

 

A lényeg, hogy 1-2 héttel később jött a hír, hogy a légitársaság hivatalosan is jóváhagyta a jegyeket, ugyhogy elkezdtük komolyabban tervezni az utat. Szállást csak az utolsó pillanatban foglaltunk, de erről majd később… nézzük meg a beutazási feltételeket előbb az USA-ba és Kanadába: mindkét ország vizum mentes, azonban kell egy elektronikus regisztráció (USA – ESTA, Kanada – ETA), mindkettő egy elektronikus formanyomtatvány, Amerikába az ESTA 14 USD-be kerül, Kanadába az ETA 7 kanadai dollárba, mintkettő 2 évig érvényes:

 

 

Minden OK. Berlin TXL reptérről indult a gépünk (nem oda mennek a fapadosok, hanem a Berlin Schönefeldre), ezért úgy döntöttünk hogy inkább kicsit drágábban, de az AirBerlint választjuk, ami arra a reptérre visz minket ami nekünk kell.. Korán reggel, 3:40-es ébredés, a 6:30-as géppel repülés, 8kor már kint kávézunk, és ezután volt egy teljes 8 órás munkanapunk Berlinben – az utolsó amit a hazai időzónában le tudtunk könnyedén dolgozni… A check-in simán ment, a gépünk magyar idő szerint délután 15:40-kor indult, és Torontoba értünk bő 9 órával később… Itt már kezdünk fáradni, az életet a videózás tartja bennünk, de szerencsére az USA beléptetést már Torontóbanmegcsinálták 5 perc alatt, ugyhogy a tudat h nem kell majd 2 órát állni a belépésnél, az felemelő… a második gépünk (Toronto » San Francisco) kb 1 órás késés után indul el, ez is üres, azonban alvás helyett inkább az aznapi videót vágom meg. Igy alvás nélkül helyi idő szerint hajnal 1-kor, (magyar idő szerint másnap 10:00), az indulás után 30 órával meg is érkeztünk a San Francisco-i reptérre.

22459101_10155187498591025_1919135570337123273_o.jpg

Gyorsan realizáltuk, hogy a BART (helyi metró/HÉV) utolsó kocsija az már éjfél előtt elment, az utolsó busz pedig olyan 10 perccel az orrunk előtt. Mivel az első napi szállásunkkal volt egy kis kavarodás, ezért úgy döntöttünk, hogy 30 óra utazás után maradunk a reptéren, megkerestük az egyetlen éjjel-nappali kávézót a T1 terminálon, és miután átlendültünk a holtponton dolgoztunk reggel 6ig, elvégre is ekkor volt munkaidő itthon :) Az idő egészen gyorsan telt, majd napfelkelte után elindultunk befelé a városba…

 

Reggeli után a cuccokat leraktuk a szálláson, és alvás nélkül megindultunk a városba. Az első napra baseball, a második napra amerikai foci meccsre volt jegyünk, ha már ott vagyunk, érezzük át a helyi feelinget. A 42.000 fős stadion, az AT&T park, a San Francisco Giants Baseball csapat főhadiszállása ugyan nem volt félig se tele szurkolókkal, de ennek ellenére élmény volt belelátni a hangulatba… Férfiak, nők, idősek és fiatalok egyaránt ott ülnek és szurkolnak a kedvenc csapatuknak. Egy dolog biztos, amihez értenek az amerikaiak, az a szórakoztatás! a SHOW: a vattacukor árusok, a kabalafigurának öltözött emberek, az ajándéktárgyak szórása ágyúval a közönség sorai közé, az óriáskivetítők, és az amerikai himnusz, amitől jó értelemben a kirázott a hideg párszor…

img_1679.JPG

A következő meghatározó élmény az a Tech-Óriások látogatása volt (Facebook, Google és Apple)… Ezek közül a Google központja volt a leg “nyitottabb”, összesen kb 1 órát kolbászoltunk az irodák közötti sétányon, de ez idő alatt 3-an jöttek oda hozzánk az ötletükkel :) éppen valami konferencián, versenyen, előadáson vettek részt… Hihetetlen volt a tudat, hogy a Google alapítói ott ülnek valamelyik irodában körülöttünk, és amiket eddig csak ikonok formájában láttunk, a Google Maps, az Adwords és a Youtube, az ott 1-1 irodaház formájában manifesztálódik. A helyi “játszótéren” az android korábbi verzióinak figurái állnak, KitKat, Oreo, Gingerbread, Lollipop, és a többiek

 

Minden napra próbáltunk valamilyen meghatározó kalandot szervezni. Még az indulás előtt kitaláltam a programot szombatra, átrepültünk egy kisrepülővel a 200km-re fekvő Mercednevű városkába.. igazából semmi nem volt ott, dehát tudjuk, hogy “az út, ami számít, nem a végcél”  ráadásul a repülő annyira olcsó volt (kb 30 USD odavissza), hogy a helyi szállással együtt szinte olcsóbb volt mint 1 éjszaka SF belvárosában, és emellett kicsit beleszagoltunk a vidéki levegőbe is. Egy 100.000 fős kisvárost is 3 sávos autóutak szelik ketté mindenhol. Az autózás az itt nem luxus, hanem szükséges. Ha valami 3 sarokra van, az valójában minimum fél óra séta  Óriási parkolók, telepakolt bevásárlókocsik, kizárólag franchise üzletláncok, és többnyire elhízott emberek… Ami feltűnik, hogy minden üzletben, szupermarketben a pénztárnál megkérdezik, hogy minden rendben volt-e? Ha ennek az instant elégedettség-mérésnek van tétje, és esetleges következménye, akkor nagyon jól csinálják, hiszen az elégedett vásárlók fognak visszatérni, rájuk tudnak üzletet építeni.

Másnap reggel korai futás, egészségtelen reggeli (karamellás banános tejszinhabos amerikai palacsinta..brrrrrr ), majd indulás vissza a reptérre. A reptéren összesen 3 ember volt, mi ketten és az autókölcsönzős mókus. 1 szűk órával az indulás előtt már kint voltunk, de ez korainak bizonyult, mondta az ember, hogy a biztonsági személyzet még ebédel, majd fél óra múlva érnek vissza    A biztonsági átvilágítás ennek megfelelően jó hangulatban telt, és 1 órával később már vissza is értünk Oakland-be (San Franciscoval szemben az öböl túl oldalán), ahol ezt a délutánt töltöttük.

 

 

Szállásokkal kapcsolatban pár gondolat… Véleményem szerint mindennek megvan a szépsége, előnye és hátránya. Nem elsősorban az ár miatt döntöttünk a hostel és AirBNBmellett, hanem mert a hotel teljesen személytelen, és az alváson kivül másra nem igazán használható… A Hostel jó választás a közösségi élet és közösségi terek miatt. Ott mindig történik valami, tele van élettel, a helyiek mindenben segítenek, és esténként nem tud unatkozni az ember. Viszont ha nem saját szobánk van, akkor zavaró lehet hogy azt sem tudjuk ki fekszik éppen a szomszéd ágyban. Az AirBNB-n foglalt lakások/szobák pedig megint más történet.. Az út második felében minden nap máshol szálltunk meg AirBNB-n keresztül. Merced-ben egy nagyon high-tech házban béreltünk egy szobát, kóddal nyíló bejárati ajtó, ultra-modern berendezések, biliárd szoba, óriás nappali. Annak ellenére hogy a város szélén volt, maximálisan elégedettek voltunk, jó ár-érték arányú döntés volt. Oaklandben a szállás már nem volt ennyire fényes, a házigazdának annyira a macskája volt a középpontban, hogy ez enyhén szólva meghatározta a közösségi terekben való mozgást, igy nem volt sok kedvünk a lakásban lenni, pedig gyönyörü terasz nyilt a lakásból, mókusok szaladgáltak a fán, de az összkép emiatt nem volt komfortos. Majd a hétfői túránk végén Vallejo-ban pedig megintcsak nagyon pozitiv élmény volt az AirBNB-n szobát bérelni, egy kedves idős hölgy fogadott minket, mindent tudtunk használni, élhető nappali és konyha, reggeli kávé és zabpehely kikészítve, egyértelmű szabályok… Gyakorlatilag bár fizetünk érte, de vendégségben vagyunk valakinél, ezért mindenféle emberrel és szituációval találkozunk… de pont ettől szép, hogy a helyiekkel lehet beszélgetni, ismerkedni, tapasztalatot szerezni. (ha még nem foglaltál szállást AirBNB-n, akkor az első foglalásból kapsz 33 EUR kedvezményt, ha ezen a linken regisztrálsz: www.airbnb.hu/c/zoltand151 )

A hétfői napunk autózással telt, béreltünk egy Chevrolet Camaro-t 1 napra. Ahogy fentebb írtam itt az autó nem luxus, hanem közlekedési eszköz, a benzin kevesebb, mint fele annyiba kerül, mint itthon, az autónak nincs igazán értéke. Egy egész napos kabriózás, biztosítással, majdnem egy teli tank elégetésével, és a Golden Gate híd-dijjal együtt kevesebb, mint 100 dollárba került, ami nevetségesen olcsó az itthoni árak függvényében. Bejártuk San Francisco méltán híres utcáit, megnéztük a klasszikus amerikai házakat, felmentünk a Twin Peaks-re, legurultunk a legmeredekebb utcán, a Lombard streeten, és átsuhantunk a Golden Gate hídon  ezt követően a csendes óceán partján ittuk meg a délutáni kávét, estére pedig Napa Valley-be értünk, ami Californiának a méltán híres borvidéke. Az autót a TURO nevű applikáción keresztül béreltük, ami kint az autóbérlés AirBNB-je. Bérelsz egy autót, megadják a cimet, odamész, körbefotózod, feltöltöd a képeket az app-ba, távolról kinyitja a tulajdonos az autót, kulcs bent, és te boldogan autókázol egy napot… Modern, gyors, és a kinti Credit rendszernek köszönhetően megbízható. Ha épp Amerikába tervezel menni, érdemes kipróbálni, az első foglalásból 25 dollár kedvezményt kapsz, ha ezzel a kóddal regisztrálsz: https://turo.com/c/zoltand6

Az autózás után visszatértünk San Francisco-ba, az utolsó nap már munkával telt, és készültünk a hazaútra. Szerda este indulás, csütörtök egész nap Torontóban telt, mert volt egy 17 órás átszállásunk. Ami másnak kényelmetlenség, az nekem lehetőség. Így belefért egy egész napos városnézés, megnéztem a régi városrészt, az Ontario tó partját, a St. Lawrence piacteret és felmentem 345 méter magasba a TV toronyba. Este tovább, majd minimális alvással péntek délután megérkeztünk Berlinbe, szombat városnézés, csokimúzeum, Ampelmann, Checkpoint Charlie, késő este pedig hazaérkezés Budapestre…

 

Egy biztos: a mondás igaz, az utazás az egyetlen olyan dolog, amire költünk, mégis gazdagabbá tesz. Rengeteg élmény volt ebben a 12 napban, és mindez annyiba került, mint egy 1 hetes belföldi wellness üdülés.. A tanulság, hogy az utazás inkább rugalmasság, mint pénz kérdése, ha el tudjuk engedni a hétköznap megszokott kényelmet, akkor rengeteg élmény vár minket a nagyvilágban…

80 nap alatt a Föld körül

_dsc4317.JPG

Ki ne vágyna egy világ körüli útra? De pont úgy, mint Willy Fog, 80 nap alatt, földön-vizen-levegőben…

 

Vicces volt, amikor néhány hete az egyik legismertebb hazai utazós portál összeállított egy 80 napos úti tervet, ahol a repülőjegyek 300.000 Ft alatt megálltak. Mosolyogtam, mert pont előtte néhány nappal raktam össze magamnak ugyanezt a tervet, hasonló költségvetéssel, csak a másik irányba, Kelet felé indulva… Régen ez valóban 80 napig tartott, ma már akár 40-50 óra alatt körbe lehetne repülni a Földet, úgy, hogy abból semmit nem látnánk. Én ennek pont az ellenkezőjét tervezem, mindenhol megállni 1-2 hétre, és az összes közlekedési formát kipróbálni. Repülni, vonatozni, hajózni…

  1. Hogy lehetséges ez, hogy ennyire olcsó?

Egyre olcsóbb a repülés. A verseny fokozódik, a üzemanyag árak csökkentek, az új fejlesztésű repülők hatékonysága nő, egyre több olyan anyagot használnak amivel súlyt tudnak csökkenteni a gyártók. A légiközlekedés óriási növekedés előtt áll, az utiköltségek közül már nem a repülés a drága – hanem minden más… szállás, autóbérlés, stb… de azokat is lehet optimalizálni, kis kompromisszumokkal csökkenteni.
  1. Mik a trükkök ezekben az utakban?

Az olcsó repjegyeknek jellemzően 3 kategóriája van. Lehet egy rendszerhiba okán, amikor a légitársaság rosszul teszi közzé az árait. Ezeket jellemzően gyorsan javítják, de igy sikerült San Francisco-ba utaznom 50.000 Ft-ért szeptember végén (oda-vissza)… A másik nagy kategória a normál vagy időszakos akciók, a harmadik pedig a fapados légitársaságok “árazási szokásaiból” adódó kedvező árú jegyek (pld hó közepén, és kedden-szerdán olcsóbbak a jegyek).

Minden kontinensnek megvannak a nagyobb fapados szereplői. Európában a Ryanair, Easyjet, Wizzair, Indiában az Air India, Ázsiában a CEBU, Air Asia, Amerikában a Spirit, és még sokan mások…

Egy ilyen út megtervezéséhez azt kell tudni, hogy mik azok a csomópontok, ahol össze tudjuk kötni ezeket a jegyeket. Pld az én tervezésem pillére a Budapest-Dubai volt, mert az WizzAir-el könnyü megközeliteni. Utána az Air India átvisz Indiába fillérekért.. Átvonatozni India dél-nyugati partjáról a dél-keletire első osztályon kb 5.000 Ft-ba kerül, Ázsiában pedig már könnyü dolgunk van, ott szintén fillérekért lehet repkedni a szigetek között, és ott már az élet is olcsó…
  1. Mire érdemes figyelni?

» Vizumok – a legtöbb ország vizum mentes a magyar útlevéllel, de utána kell nézni itt: konzuliszolgalat.kormany.hu . Amerika ESTA, Kanada eTa 2 évig érvényes – ezt ne felejtsük el
» Oltások – a sárgaláz elleni oltás az egyetlen amiről kérhetik az igazolást egy belépésnél, de érdemes mindegyikkel felkészülni a trópusi övezetben
» Esős évszakok – a trópusi esős évszak miatt, egy ilyen utat január-május között érdemes szervezni
» Átszállások – sokszor csalóka az átszállás, mondjuk a fapados járatok nem arra a reptérre érkeznek ahova a nagy gépek, a repterek között több órás traszferek is lehetnek

  1. Gazdasági megközelítés

Számításaim szerint egy ilyen 80 napos utat össze lehet rakni 800.000 – 1.000.000 Ft körül, főleg akkor ha az idő nagy része Indiában/Ázsiában és a közép-amerikában telik, mivel ott az alap megélhetési költségek alacsonyabbak.

Hogy 1m Ft egy ilyen útért sok, vagy kevés, azt döntse el mindenki maga. 

Ha jövőre elindulok, akkor a lakást, amit bérlek azt vissza fogom mondani, és azt a kevés tárgyamat ami van, beraktározom valahol. Nincs szükségem nagyon semmire, csak néhány ruhára, és a laptopomra. A lakáson így sporolok 3 x 140.000 Ft-ot, ez 420.000.-
Az itthoni megélhetésre a példa kedvéért számoljuk mondjuk havi 100.000 Ft-ot. Ez 3 hónappal számolva kb 300.000 Ft lenne itthon.
Ezen felül van még a szórakozás, a közlekedés, autó fenntartás költsége, téli ruhák, stb, stb, amiket szintén el lehet engedni egy ilyen út során. A dolgok átértékelődnek, ami itthon fontos, megszokott, vagy esetleg a “társadalmi elvárások” miatt veszünk meg, az teljesen irreleváns lesz mondjuk a Fülöp szigeteken, ahol egy flipflop papucsban napi 2.000 Ft-ból királyként élhetünk…

Összeadva a fenti sorokat jó eséllyel kijön az, hogy egy életreszóló kaland nem kerülne többe, mint az itthoni élet költsége ebben a 80 napban.

Persze, ehhez kell egy olyan munka amit bárhonnan lehet végezni, vagy 3 hónap szabadság és ekkora összegű megtakarítás.

2017 felét már sikerült végig utaznom, és online dolgozni közben. Jelenleg nincs autóm, kevesebb cuccom van, mint valaha, de szabadabb és boldogabb vagyok mint az emberek többsége. Ezt az utat biztos hogy megcsinálom, csak az a kérdés hogy 2018-ban vagy 2019 elején… 

 . zoltan_dallos_digital_nomad.jpg

Interjú // Magyar Idők

 

 

“Dolgozni a pálmafák alatt, kókuszdióval a kézben, a tengert nézve, majd fogni a laptopot, és a következő héten egy másik város nyüzsgő kávézójában rendezkedni be? Tényleg ilyen csillogó a digitális nomádok élete? Nyolcan mesélnek tapasztalataikról.

A Ferenciek tere egyik bérpalotájában körülbelül harminc huszon-harmincéves gyülekezik. Kétharmaduk magyar, de az amerikai, a német és a távol-keleti fiatalok miatt a fő kommunikációs közeg az angol.

….

“– Hihetetlen érzés, hogy tudom, van például öt ember Malagában, hat ember Stockholmban, akikre számíthatok – mondja Dallos Zoltán, aki múlt novemberben döntött az életformaváltás mellett. – Rengeteg nemzetközi kapcsolatot szerezhetünk az utazva dolgozással, ezek persze nem annyira mélyek, de üzletileg épp megfelelők.”

– Puszta marketing, hogy az ember tengerpartról dolgozik, mert onnan lehetetlen – fűzi tovább Dallos Zoltán. – Malagában nekem ugyanúgy megvolt az egyik és a másik irodának használt helyem, mintha itthon lettem volna. Persze munka után mentem turistáskodni, sőt a helyi sziesztát is megtartottam. Az egész életformához komoly önkontroll kell, hogy ellenállj a tengerpart csábításának. Johannes Voelkner is megerősíti, hogy utazás közben szállodában ül, és dolgozza le szokásos munkaidejét, hiába van tőle néhány percre a tengerpart.

Nagyobb probléma, ha az ember nem tud biztos anyagi hátteret összeszedni az induláshoz. Ballai Brigitta és Dallos Zoltán például már Magyarországon is jó pozíciókban helyezkedett el, és kezdte kiépíteni a megfelelő kapcsolati hálót.”

forrás: Magyar Idők, Lugas, LASSÚ UTAZÁS – KEVESEBB FIZETÉS MELLÉ VILÁGJÁRÁSRA HASZNÁLHATÓ SZABADSÁG (Jancsó Orsolya)

teljes cikk:

http://magyaridok.hu/lugas/lassu-utazas-kevesebb-fizetes-melle-vilagjarasra-hasznalhato-szabadsag-2179030/