80 nap alatt a Föld körül

2017. október 30. - dallos.zoltan

_dsc4317.JPG

Ki ne vágyna egy világ körüli útra? De pont úgy, mint Willy Fog, 80 nap alatt, földön-vizen-levegőben…

 

Vicces volt, amikor néhány hete az egyik legismertebb hazai utazós portál összeállított egy 80 napos úti tervet, ahol a repülőjegyek 300.000 Ft alatt megálltak. Mosolyogtam, mert pont előtte néhány nappal raktam össze magamnak ugyanezt a tervet, hasonló költségvetéssel, csak a másik irányba, Kelet felé indulva… Régen ez valóban 80 napig tartott, ma már akár 40-50 óra alatt körbe lehetne repülni a Földet, úgy, hogy abból semmit nem látnánk. Én ennek pont az ellenkezőjét tervezem, mindenhol megállni 1-2 hétre, és az összes közlekedési formát kipróbálni. Repülni, vonatozni, hajózni…

  1. Hogy lehetséges ez, hogy ennyire olcsó?

Egyre olcsóbb a repülés. A verseny fokozódik, a üzemanyag árak csökkentek, az új fejlesztésű repülők hatékonysága nő, egyre több olyan anyagot használnak amivel súlyt tudnak csökkenteni a gyártók. A légiközlekedés óriási növekedés előtt áll, az utiköltségek közül már nem a repülés a drága – hanem minden más… szállás, autóbérlés, stb… de azokat is lehet optimalizálni, kis kompromisszumokkal csökkenteni.
  1. Mik a trükkök ezekben az utakban?

Az olcsó repjegyeknek jellemzően 3 kategóriája van. Lehet egy rendszerhiba okán, amikor a légitársaság rosszul teszi közzé az árait. Ezeket jellemzően gyorsan javítják, de igy sikerült San Francisco-ba utaznom 50.000 Ft-ért szeptember végén (oda-vissza)… A másik nagy kategória a normál vagy időszakos akciók, a harmadik pedig a fapados légitársaságok “árazási szokásaiból” adódó kedvező árú jegyek (pld hó közepén, és kedden-szerdán olcsóbbak a jegyek).

Minden kontinensnek megvannak a nagyobb fapados szereplői. Európában a Ryanair, Easyjet, Wizzair, Indiában az Air India, Ázsiában a CEBU, Air Asia, Amerikában a Spirit, és még sokan mások…

Egy ilyen út megtervezéséhez azt kell tudni, hogy mik azok a csomópontok, ahol össze tudjuk kötni ezeket a jegyeket. Pld az én tervezésem pillére a Budapest-Dubai volt, mert az WizzAir-el könnyü megközeliteni. Utána az Air India átvisz Indiába fillérekért.. Átvonatozni India dél-nyugati partjáról a dél-keletire első osztályon kb 5.000 Ft-ba kerül, Ázsiában pedig már könnyü dolgunk van, ott szintén fillérekért lehet repkedni a szigetek között, és ott már az élet is olcsó…
  1. Mire érdemes figyelni?

» Vizumok – a legtöbb ország vizum mentes a magyar útlevéllel, de utána kell nézni itt: konzuliszolgalat.kormany.hu . Amerika ESTA, Kanada eTa 2 évig érvényes – ezt ne felejtsük el
» Oltások – a sárgaláz elleni oltás az egyetlen amiről kérhetik az igazolást egy belépésnél, de érdemes mindegyikkel felkészülni a trópusi övezetben
» Esős évszakok – a trópusi esős évszak miatt, egy ilyen utat január-május között érdemes szervezni
» Átszállások – sokszor csalóka az átszállás, mondjuk a fapados járatok nem arra a reptérre érkeznek ahova a nagy gépek, a repterek között több órás traszferek is lehetnek

  1. Gazdasági megközelítés

Számításaim szerint egy ilyen 80 napos utat össze lehet rakni 800.000 – 1.000.000 Ft körül, főleg akkor ha az idő nagy része Indiában/Ázsiában és a közép-amerikában telik, mivel ott az alap megélhetési költségek alacsonyabbak.

Hogy 1m Ft egy ilyen útért sok, vagy kevés, azt döntse el mindenki maga. 

Ha jövőre elindulok, akkor a lakást, amit bérlek azt vissza fogom mondani, és azt a kevés tárgyamat ami van, beraktározom valahol. Nincs szükségem nagyon semmire, csak néhány ruhára, és a laptopomra. A lakáson így sporolok 3 x 140.000 Ft-ot, ez 420.000.-
Az itthoni megélhetésre a példa kedvéért számoljuk mondjuk havi 100.000 Ft-ot. Ez 3 hónappal számolva kb 300.000 Ft lenne itthon.
Ezen felül van még a szórakozás, a közlekedés, autó fenntartás költsége, téli ruhák, stb, stb, amiket szintén el lehet engedni egy ilyen út során. A dolgok átértékelődnek, ami itthon fontos, megszokott, vagy esetleg a “társadalmi elvárások” miatt veszünk meg, az teljesen irreleváns lesz mondjuk a Fülöp szigeteken, ahol egy flipflop papucsban napi 2.000 Ft-ból királyként élhetünk…

Összeadva a fenti sorokat jó eséllyel kijön az, hogy egy életreszóló kaland nem kerülne többe, mint az itthoni élet költsége ebben a 80 napban.

Persze, ehhez kell egy olyan munka amit bárhonnan lehet végezni, vagy 3 hónap szabadság és ekkora összegű megtakarítás.

2017 felét már sikerült végig utaznom, és online dolgozni közben. Jelenleg nincs autóm, kevesebb cuccom van, mint valaha, de szabadabb és boldogabb vagyok mint az emberek többsége. Ezt az utat biztos hogy megcsinálom, csak az a kérdés hogy 2018-ban vagy 2019 elején… 

 . zoltan_dallos_digital_nomad.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://uzlet-utazas.blog.hu/api/trackback/id/tr2013113974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.