Manapság divatos kifejezés a “digitális nomád”. Szerintem eddig is volt, régóta létezik, csak korábban távmunkának hívtuk. Kétség kívül, a technikai fejlődés lehetővé tette, hogy egy mobil internet és laptop segítségével bárhonnan dolgozzunk a világban.
Ez a fejlődés új szakmákat hozott létre az online világban, ha belegondolunk: 10 éve nem voltak social media managerek, PPC szakértők is csak elvétve, és az e-kereskedelem is még gyerek cipőben járt. Ma egyre több tevékenység költözik az internetre, a fizikai jelenlétet igénylő munkákat leszámítva szinte minden megoldható már távolról.
Nemrég mesélte egy kedves ismerősöm, hogy a vállalati policy-ben szó szerint benne van, hogy a home office nem támogatott, mert a cég nem akarja, hogy a kollégák a Balatonról, vagy esetleg a tengerpartról jelentkezzenek be… Ugyan miért ne?? ha elvégzik a kollégák a munkát, akkor ez miért baj? Miért akarjuk pórázon tartani a kollégákat? Azért, mert nem bízunk bennük...
A technika rohamosan fejlődik, de a cégek gondolkodása és hozzáállása sokkal lassabban változik. Ma már minden eszköz rendelkezésre áll, hogy az elvégzett munkát távolról is kontrolláljam (feladatkezelő applikációk, CRM, ERP rendszerek), és a kollégák aktivitását figyeljem. Miért gondolják a munkáltatók, hogy ha bent ül a kolléga 8 és fél órán keresztül akkor hatékonyabb lesz, mintha magának osztaná be az idejét, és a feladatot elvégzi az elvárásnak megfelelően? Nem beszélve arról, hogy a home office engedélyezésével jelentős megtakarítást érhet el a vállalkozás, hiszen az egyik legnagyobb költségtétel az irodai környezet fenntartása.
És ezzel megint vissza jutottunk a bizalom kérdéséhez. Ahogy a “Bizalom sebessége” című könyvben is szerepelt, ha bizalom van a rendszerben, akkor nő az eredményesség. Az emberek többsége becsületes, és ha kimutatom hogy bízom benne, és felelősséggel ruházom fel, akkor képesek szárnyalni. Kétség kívül, a távmunka nem való mindenkinek, mert kell hozzá egy erős önkontroll, önfegyelem, de ez is fejleszthető.
De ha indokolatlanul magas a kontroll a cégben, akkor az növeli a költségeket, felesleges riportokra, és meetingekre megy el az idő, romlik a morál, nő a fluktuáció, aminek köszönhetően nőnek a költségek a cégben.
Ha vállalkozást inditasz éppen és stratégiai tanácsra van szükséged, keress bizalommal: